TRAFİK YOĞUNLUĞU ANALİZ PLATFORMU
AMAÇ VE KAPSAM
Ulaşım planlamasının hem yerel hem de ulusal ölçekte gözleme veya tahmine değil veriye yönelik olarak planlanması ve yönetilmesi hayati önem arz etmektedir. Akıllı şehirlerin de temelini oluşturan, veriye dayalı planlama ve karar verme mekanizmaları ile ulaşım yatırımlarının etkin bir şekilde yönlendirilmesi, gereksiz yatırımların önüne geçilmesi ve yatırımların şehre olan etkisinin somut bir şekilde izlenmesi sağlanacaktır.
Kent içi ulaşıma yönelik olarak; Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı ilgili hükümleri doğrultusunda, 81 ilde (büyükşehir belediyeleri kapsamındaki iller için tüm ilçeler, diğer illerde il merkezleri ve nüfusu 20.000’in üzerindeki tüm belde ve belediyeler) FCD’ye (Floating Car Data) dayalı kent içi trafik sıkışıklığı, kuyruk boyları ve trafik zirve saatleri verilerinin güncel ve geçmiş zamanlı olmak üzere web üzerinde görüntülenebileceği, zamansal olarak karşılaştırılabileceği, raporlanabileceği, söz konusu verilerin uygun altyapıyı destekleyen diğer platformlarla paylaşılabileceği Trafik Yoğunluğu Analiz Platformu (TYAP) Projesi Genel Müdürlüğümüzce hayata geçirilmiştir.
Bu proje ile ulaşımın veri analitiği kullanılarak izlenmesi, ulaşım güvenliğinin sağlanması ve yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik destekleyici bir sistem sunulmuştur.
VERİ
Trafik Yoğunluğu Analiz Platformu Projesi kapsamında kullanılan temel veri; 2020, 2021, 2022, 2023 ve 2024 yıllarına ait hareketli araç verisidir. Hareketli Araç Verisi (FCD) yol ağları üzerinde trafik akış hızını belirlemeye yarayan bir veri setidir. Telefonların konum bilgilerinden ve araçlardaki Küresel Konumlama Sistemi (GPS) verilerinden hız, seyahat yönü ve zaman bilgilerinin toplanması ile elde edilir.
Şekil 1: Veri Aktarım Şeması
UYGULAMA
Platform ile;
İstatistik, raporlama, hesaplama, analiz çalışmaları yapılabilmektedir. Platformdaki veriler ve algoritmalar kullanılarak;
hesaplanabilmekte ve farklı lokasyonlar için karşılaştırma yapılabilmektedir. Platformda ayrıca Segment Bazlı Hız, 06.00-23.00 saatleri arası 5 dakikalık aralıklarla olacak şekilde sunulmaktadır.
Şekil 2: Platform giriş sayfası gösterimi.
ÇIKTILAR
Platformdaki veriler ve algoritmalar kullanılarak hesaplanan trafik sıkışıklığı, kuyruk boyu, ve zirve saat analizleri, raporlama araçları sayesinde grafik haline dönüştürülmekte ve sonuçları farklı formatlarda indirilebilmektedir.
Şekil 3: Analiz Raporu
Şekil 4: TYAP Raporlama PDF giriş ve birinci sayfası gösterimi.
Şekil 5: Söğütözü mahallesinde yer alan 1 no.lu koridorda 03/12/2023 tarihli günün saatlerine göre kuyruk boylarını gösterir örnek bir grafik TYAP üzerinden hesaplanarak gösterilmiştir.
İl, ilçe ve mahallelerin trafik sıkışıklıkları endekslenerek harita üzerinde görselleştirilmektedir. Trafik sıkışıklık endeksi 0 (en boş) ile 1 (en yoğun) aralığındadır. Aynı tarih için farklı lokasyonların ve aynı lokasyonların farklı tarihler için karşılaştırılması yapılabilmektedir.
Şekil 6: 04/12/2023 tarihli İstanbul ili için TYAP üzerinden hesaplanmış örnek bir sıkışıklık endeksi grafik raporu gösterimi.
Trafik sıkışıklığına göre bir veya aynı anda birden fazla şehrin sabah-akşam olmak üzere trafik yoğunluğu zirve saatleri tespit edilmektedir.
Şekil 7: Platformda zirve saati hesaplamasının nasıl yapıldığının gösterimi.
Tüm coğrafi çıktılar Türkiye Ulusal Coğrafi Bilgi Sistemi’nde (TUCBS) de yer almakta olup söz konusu veriler TUCBS üzerinden ilgili kurumlarla paylaşılabilecektir.
HEDEF KİTLE
YEREL YÖNETİMLER
İLGİLİ KAMU KURUM VE KURULUŞLARI
GELECEK PROJEKSİYONU
Trafik Yoğunluğu Analiz Platformu’nun Genel Müdürlüğümüzce “2020-2023 Ulusal Akıllı Şehirler Stratejisi ve Eylem Planı” kapsamında geliştirilen “Kent İçi Hareketlilik Analiz Yazılımı (SUMO Türkiye Uyarlaması)” ve “Trafik Güvenliği Analiz Platformu (TGAP)” ile entegre bir şekilde çalışmasının temin edilmesi, böylelikle yerel yönetimler ve kamu kurum ve kuruluşlarının ulaşım planlama süreçlerine yol gösterici olması, kaynakların etkin kullanımına katkıda bulunulması ve yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik pozitif etki sağlaması amaçlanmaktadır.
Trafik Yoğunluğu Analiz Platformunun Belediyelerimize yönelik eğitim ve yaygınlaştırma faaliyetlerinin, kullanıcıların sorunlarına ve taleplerine yönelik ise kullanıcı konferanslarının gerçekleştirilmesinin platformun kullanıcı sayısını, etkinliğini ve verimliliğini artıracağı düşünülmektedir.
Platformun bakım ve idamesinin sağlanması ile eğitimler ve kullanıcı konferansları kapsamında edinilecek geri dönüşlerin yazılıma eklenmesi amacıyla yazılımın bakım ve geliştirme sürecinin işletilmesi amaçlanmaktadır.
SİSTEMDEN ÖRNEK ARA YÜZLER
Şekil 8: Platformda yapılabilecek analizler.
Şekil 9: Tüm Türkiye haritasında FCD verisinden alınan Segment Bazlı Hız gösterimi.
Şekil 10: Karşılaştırmalı olarak haritada gösterilen zirve saat analizi. (İstanbul ve Ankara illeri)
Şekil 11: Tüm Türkiye haritasında Trafik Sıkışıklığı Analizi gösterimi.
Şekil 12: Ankara Mustafa Kemal Mahallesi Kuyruk Boyu Analizi gösterimi.